Ontmoet Commercieel Medewerker David
Overslaan naar content

Commercieel medewerker David: ‘Kennis is ervaring’

Ontmoet David

Bij DHOMUS vinden we het belangrijk dat je plezier hebt in je werk. Daarom vragen we onze collega’s: wat maakt je vak leuk? Met deze keer in de hoofdrol: Commercieel Medewerker David.

Toch die toffe functie

Zo ben je aan het afstuderen voor de mbo-opleiding junior accountmanager en zo blijf je na een stage plakken bij het bedrijf waar je het naar je zin hebt. Dat overkwam David wel zo’n beetje. “Mijn ambitie was eigenlijk om een hbo-opleiding te gaan doen, maar ik zag hier zoveel kansen om mezelf te ontwikkelen, dat ik als Commercieel Medewerker Binnendienst Tegels aan de slag ben gegaan. Ik begon als orderverwerker tegels, maar mijn takenpakket is de afgelopen 2,5 jaar steeds commerciëler geworden. Die verbreding past wel bij mij.”

Afwisseling

“Als commercieel medewerker zit ik veel op kantoor, maar ik ben ook één dag in de week aanwezig in de showroom om verkoopadviseurs bij te staan. Ter ondersteuning bij specifieke vragen over producten en om te adviseren over technische mogelijkheden. De afwisseling tussen kantoor en showroom is heel prettig, want zo hou je binding met je collega’s en hoor je welke vragen er bij klanten leven. In de showroom zijn vrijwel alle producten te vinden waar ik mee van doen heb. Het product tegel is misschien vrij statisch, maar het proces eromheen is heel dynamisch. Ik voel me hier als een spin in het web en moet continu schakelen tussen verkoopadviseurs, klanten, aannemers en leveranciers. Dat maakt het werk divers.”

Organisatie skills

“Als commercieel medewerker kom je in beeld als de adviseur iets verkocht heeft en als het project gaat lopen. Dat betekent order nalopen, controles uitvoeren, instructielijsten maken voor de tegelzetter, (verwerkings)materialen bestellen, leveringen afstemmen en zorgen dat iedereen vooruit kan. Ook als een klant een extra bestelling doet of als een aannemer materialen nodig heeft, handel ik dat van A tot Z af. Organiseren en plannen zijn skills die in deze functie erg handig zijn.”

Klein wereldje

“De wereld van de keukens, badkamers en tegels is een kleine wereld. Je rolt erin, want er is niet echt een opleiding voor. Ik had er in het begin weinig mee, maar als je er eenmaal mee bezig bent, dan wordt het steeds interessanter. De mensen waar je mee van doen hebt, de strakke processen, het commerciële denken; deze nichemarkt past me goed. Ik herinner me nog dat we tot de grappige conclusie kwamen dat de keuken in het huis waar ik opgegroeid ben bij Van Wanrooij in Tiel vandaan kwam. Nu, 22 jaar later, werk ik er zelf. Het moest zo zijn blijkbaar.” 

Lerend team

“Bij de binnendienst tegels zijn we met een klein team van drie personen. Ik ben de jongste van het stel. Als persoon zijn we best verschillend, maar we kunnen het als team heel goed met elkaar vinden. We ondersteunen elkaar indien nodig en we documenteren ieder knelpunt waar we tegenaan lopen. Dat stemmen we vervolgens af met de verkoopadviseurs en onze leveranciers, zodat de processen stap voor stap verbeterd worden. Dat maakt het werk uiteindelijk een stuk leuker én makkelijker.”

Kennis is ervaring

“In onze vakwereld zeggen ze wel eens: ‘de enige bron van kennis is je ervaring’. Dat is een wijsheid die zo op een tegeltje kan. Je moet hier vlieguren maken, veel productkennis opdoen, trainingen volgen en projecten bezoeken. Door ervaring op te doen, komen de kansen vanzelf. Er zijn veel mogelijkheden om door te groeien, dus ik kijk positief naar de toekomst.”