Ontmoet Gastvrouw Salome
Overslaan naar content

Gastvrouw Salome: ‘Ik laat de klanten eerst even landen’

Ontmoet Salome

Bij DHOMUS vinden we het belangrijk dat je plezier hebt in je werk. Daarom vragen we onze collega’s: wat maakt je vak leuk? Met deze keer Salome in de hoofdrol als Gastvrouw bij ASTO.

Als gastvrouw bij ASTO in Rotterdam zorgt Salome dat klanten zich bij een bezoek aan de showroom direct thuis voelen. Een prettige, warme eerste indruk is cruciaal. ‘Ik voel me het visitekaartje van het bedrijf en zo handel ik ook.’

Voorwerk

“Hoe ik in de keukenwereld ben gerold? Eigenlijk met toeval. Toen ASTO naar een gastvrouw zocht dacht ik let’s go. Ik ga dat doen. Ik ben sociaal aangelegd en klantgericht. Ik behandel mensen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden; vriendelijk, open en eerlijk. Dit werk ligt mij goed. Ik doe het voorwerk voor onze designers door klanten bij binnenkomst te begeleiden en ze wegwijs te maken in de showroom. Ik bied wat te drinken aan en laat ze echt even landen. Door te vragen hoe het gaat en waar mensen vandaan komen, wordt het ijs gebroken. Het komt zelden voor dat klanten deze vriendelijkheid niet kunnen waarderen.”

Multitasken

“Als gastvrouw moet je heel goed kunnen schakelen. Je hebt klanten aan de lijn met allerhande vragen, er komen mensen binnen wandelen met en zonder afspraak, er zijn collega’s die verzoeken bij me neerleggen, er moet van alles geregeld worden en ik begeleid de klanten in onze prachtige, luxueuze showroom. Het fijne van kunnen multitasken is dat ik precies weet wat er allemaal speelt en wie er rondloopt. En ja, meestal gaat dat goed, maar soms komt ook alles tegelijk. De kunst is om dan rustig te blijven.”

Sociale vaardigheden

“Ik heb geleerd om gastvrijheid toe te kunnen passen in welke situatie dan ook. Richt je altijd op de klant en denk in oplossingen. Niet iedereen komt vrolijk binnen of heeft elders een minder positieve ervaring opgedaan. Ik probeer niet mee te gaan in deze emotie en houd de situatie in eigen hand. Als het me lukt om de emotie te veranderen door goed te luisteren, begrip te tonen en écht te helpen, dan doe ik mijn werk goed. Aandacht bij de klant houden is een belangrijke les die ik de afgelopen jaren heb geleerd. Wie er ook binnenkomt, ik behandel iedereen hetzelfde.”

Trots

“Bij ASTO voel ik me onderdeel van het hele team. Mijn collega’s waarderen mijn manier van werken en dat maakt dat je met een positief gevoel naar je werk gaat. Ook in klantreviews valt af te lezen dat het warme welkom pluspunten scoort. Ik ben als gastvrouw onderdeel van de totale klantreis. Dankzij mijn werk kunnen mijn collega’s zich focussen op waar zij weer goed in zijn; vanuit design een droomkeuken ontwerpen voor klanten. Ze maken er altijd iets prachtigs van. Dat ik voor dit mooie merk mag werken, maakt me trots.”